Marketingmix
- KD
- Mar 19
- 2 min read
Leerlingen van 2 Economie & Organisatie onderzoeken de marketingmix en winkelinrichting bij Albert Heijn. Een verslagje:
Onze leerlingen van 2 Economie & Organisatie trokken op leeruitstap naar Albert Heijn om de theorie in de praktijk te brengen aan de hand van een digitale onderzoeksopdracht. Tijdens deze educatieve uitstap onderzochten ze de marketingmix en de winkelinrichting, twee belangrijke aspecten binnen de retailsector.
Bij aankomst werden de leerlingen uitgedaagd om met een kritische blik naar de supermarkt en de indeling te kijken. Hoe worden producten gepresenteerd? Waarom staan sommige artikelen op ooghoogte en andere onderaan het schap? Hoe spelen promoties en kortingen in op het koopgedrag van klanten? Al snel ontdekten ze dat niets in de winkel zomaar wordt geplaatst, maar dat er een goed doordachte strategie achter zit.
Ze merkten bijvoorbeeld op dat verse groenten en fruit zich doorgaans aan het begin van de winkel bevinden, terwijl de diepvriesafdeling logischerwijs aan het einde van het winkeltraject te vinden is. Een broodgeur nodigt dan weer uit om te kopen. Daarnaast viel het hen op hoe kleuren, verlichting en muziek bewust bijdragen aan de winkelervaring.
Verder analyseerden de leerlingen de 4 P’s van de marketingmix: Product – Welke producten biedt Albert Heijn aan en hoe worden ze verpakt? Prijs – Hoe worden prijzen bepaald en welke promoties zijn er? Plaats – Waar worden producten in de winkel gepositioneerd en waarom?
Promotie – Hoe worden klanten aangespoord en verleid om bepaalde producten te kopen?
Deze leeruitstap was een boeiende ervaring waarbij theorie en praktijk perfect samenkwamen. De leerlingen keerden terug met een rugzak vol nieuwe inzichten en zullen voortaan met een heel ander perspectief naar hun supermarktbezoek kijken!
(S. De Moor)
Comentarios