Clil? Content and Language Integrated Learning

In april 2014 kregen we groen licht om CLIL-onderwijs aan te bieden aan onze leerlingen van het eerste jaar. Vanaf schooljaar 2020-2021 krijgen de leerlingen de kans om in het eerste jaar CLIL de vakken L.O. en Mens en Samenleving in het Frans te volgen. CLIL verschilt van immersieonderwijs door de aangeboden hulp bij het verwerven van de vreemde taal. Het vergroot de luistervaardigheid en wakkert de spreekdurf aan. We streven na dat iedereen baat zou hebben bij het verwerven van
vaardigheden in een functionele en motiverende context, ook en misschien zelfs vooral taalzwakke leerlingen.

Onze CLIL-leerlingen krijgen in het eerste jaar dus een paar uur per week extra les in het Frans. Ondertussen zijn we overtuigd van het CLIL-effect: leerkrachten en leerlingen enthousiasmeren elkaar steeds meer. In de CLIL-lessen merken we dat steeds meer leerlingen zich gemakkelijker uitdrukken in het Frans. ‘Het is fijn om te horen dat ze in de les, wanneer ze in groepjes werken, onder elkaar alles in ’t Frans proberen zeggen’, vertelt de leerkracht L.O.

Bij de evaluatie van deze vakken (L.O. en mens en samenleving) worden alleen de doelstellingen van het vak zélf beoordeeld in een cijferscore op het maandrapport. Voor CLIL wordt géén cijfer op het maandrapport gegeven: de verworven taalvaardigheid voor Frans wordt gerapporteerd via een aparte, individuele waardering bij het vak CLIL. Hiervoor worden de visies van beide leerkrachten geformuleerd in kwalitatieve feedback.

Het enthousiasme van leerlingen en leerkrachten motiveerde ons om een vervolgtraject aan te bieden. Dit betekent concreet het volgende:

  

  • In het eerste jaar krijgen de leerlingen L.O. in het Frans, net als het vak Mens en Samenleving.

  • In 2 Latijn kunnen de leerlingen ervoor kiezen om het deel ‘Antieke cultuur’ van het vak Latijn in  het Frans te volgen. Bij de toetsen zal het belang van juiste taalbeheersing wel toenemen, maar is het geenszins de bedoeling van bij de start sanctionerend op te treden als het nog niet helemaal lukt in het Frans. Het zal eerder een bonus zijn voor de leerling, als die er wel al in slaagt de leerstof in het Frans onder de knie te krijgen.

  • In 2 Moderne Talen en Wetenschappen en 2 Latijn kan het onderdeel 'economie' van L€v€l+ in het Frans worden gevolgd. Mevrouw Van Dooren die deze lessen in het Frans zal geven heeft jarenlange ervaring als leerkracht Frans in de eerste graad. Ze kan het niveau van de leerlingen dus goed inschatten en haar cursusmateriaal is gemaakt op maat van onze Nederlandstalige leerlingen. Net als bij de evaluatie van ‘Cultuur’ in het vak Latijn, zullen de vorderingen voor Frans gehonoreerd worden met bonuspunten. 

  • De leerlingen in het derde jaar kunnen kiezen om lichamelijke opvoeding al dan niet in het Frans te volgen. Ook de 'Antieke cultuur' in het vak Latijn wordt dan in het Frans gevolgd. Verder krijgen ze ook de kans om enkele lessen aardrijkskunde en wiskunde in het Engels te volgen.

  • Het enthousiasme van het CLIL-team blijft aanstekelijk werken: in 4 Wetenschappen kunnen de leerlingen het vak STEM in het Engels volgen. Ook enkele lessen wiskunde kunnen in het Engels aangeboden worden.

© 2009 - 2019 by Stijn De Moor // 2019-2020 by Kristin Droessaert - DvM Humaniora - Onderwijsstraat 2 - 9300 Aalst