• KD

Wetenschapslab Battle

Tijdens de lessen Wetenschapslab in het tweede jaar onderzochten we de voorbije weken waarom bepaalde voorwerpen drijven en andere zinken. We kwamen tot het begrip massadichtheid, de bijhorende formule en het verband met zinken, zweven en drijven. Met deze kennis gingen de leerlingen aan de slag om vraagstukken op te lossen. Op die manier slaagden ze er in om de massa van een voorwerp te bepalen zonder gebruik te maken van een balans.

De leerstof werd toegepast in meerdere proeven. Zo konden de leerlingen na hun onderzoek verklaren waarom een mandarijn met schil drijft en zonder schil zinkt. U gelooft het niet? Probeer het gerust eens thuis.

De leerlingen onderzochten ook in welke volgorde we grenadine, fruitsap en cola light kunnen in een glas gieten om zo een mooie mocktail te bekomen.

Tot slot ging 2Mac met de opgedane kennis aan de slag in een battle: wie maakt uit kosteloos waardevol materiaal de creatie die én blijft drijven én de meeste massa kan dragen? Na een brainstorm brachten de leerlingen hun materiaal mee en gingen aan de slag. Er werden heel verschillende ontwerpen gebouwd. Het te water laten, was een spannend moment net als het plaatsen van de massa’s. We zijn fier op de leerlingen hun onderzoek en hun gedrevenheid om een geslaagde creatie te maken. De stoomboot van de Sint won de battle en kon een massa van 2,250kg dragen net voor hij kapseisde, helaas. We leerden zo naast massadichtheid ook veel over het belang van goed laden. We laten jullie graag via de foto’s mee genieten van de realisaties van de leerlingen. (Mevrouw Van Lancker)


Recente posts
Archief